TIETOA

NUKKUMISERGONOMIA

Uni on merkittävää tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin kannalta. Uni edistää lihaksiston ja luuston kasvua ja uusiutumista, sekä päivän rasituksista palautumista.

HYÖDYNTÄISINKÖ OSTEOPAATIN, NAPRAPAATIN VAI
OMT-FYSIOTERAPEUTIN OSAAMISTA?

Tuki- ja liikuntaelimistön vaivojen, toimintahäiriöiden ja oireiden lievittämiseen on käytettävissä melkoinen asiantuntijoiden joukko.

LIUKASTUMATTA LIIKKEELLÄ

Talvi, pimeä vuodenaika ja mahdollinen liukkaus siirtävät huomion jälleen ulkona liikkumisen turvallisuuteen. Huoli liukastumisesta muuttaa kävelyä epävarmemmaksi.

ERGONOMIAA SIIVOUKSEEN

Siivous on hyvää arkiliikuntaa, joka vahvistaa koko kehoa. Huonossa ryhdissä työskentelyä on syytä välttää. On tärkeää muistaa työskennellä vaihtelevasti ja välttää toistuvia liikkeitä. Muista pitää myös taukoja ja jakaa urakka useammalle päivälle.

SUORIEN VATSALIHASTEN ERKAUMA

Vatsalihasten erkauma on ollut viime aikoina pinnalla niin liikunta- ja kuntoutusalan julkaisuissa kuin naistenlehtienkin palstoilla, mutta mistä vatsalihasten erkaumassa on oikein kyse?

NISKAKIPU

Niskakipu on hyvin yleinen vaiva. FinTerveys 2017-tutkimuksen mukaan niskakipua on kokenut edellisen kuukauden aikana 37 % suomalaisista miehistä ja 51 % saman ikäisistä naisista.

KESÄJALAT KUNTOON

Ihanaa, kun valon määrä lisääntyy ja kesä lähestyy. Nyt siis on aika kiinnittää huomio jalkateriin ja kesäkenkiin.

KUNTOSALILLA

Osa 2. Kuntosalilla osa 1:ssä keskityttiin siihen, miten usein kannattaa harjoitella viikossa, ja millä tavalla. Nyt perehtytään harjoitusmenetelmiin ja vammojen ehkäisyyn.

KUNTOSALILLA

Osa 1. Penkkipunnerrus, jalkaprässi vai hauiskääntö? Kuntosalista on moneksi, siellä voi kohottaa kuntoa tai vahvistaa lihaksia.

LÖYSYYTTÄ NIVELISSÄ JA YLILIIKKUVA SELKÄRANKA

Yliliikkuvuudella eli hypermobiliteetilla tarkoitetaan sitä, että nivelen tai selkärangan nikamien liikkuvuus on poikkeuksellisen laajaa, yli normaalirajojen.

FASKIA ELI PEITINKALVO

Aikaisemmin puhuttiin lihaskalvoista ja nykyisin faskiasta, joka suomennetaan peitinkalvoksi.  Faskia on sidekudosta.  Se muodostaa koko kehoon kolmikerroksisen ja peittävän kalvon.

VAHVA LANTIONPOHJA

Lantiota voidaan pitää kehomme keskuksena, joka yhdistää ylä- ja alavartalossa tapahtuvan liikkeen. Lantion alue kannattelee suurinta osaa koko kehomme painosta.

VAHVAN KESKIVARTALON SALAISUUS 

Syvät lihakset ovat kehon oma korsetti Ihmisillä on lihaksia pääasiallisesti kolmessa kerroksessa keskivartalossa. Nyt keskitytään syviin lihaksiin.

PALJON PUHUTTU ISTUMINEN

Nykyinen istuva elämäntyyli aiheuttaa tuki- ja liikuntaelimistön vaivoja niin aikuisille kuin lapsillekin.

MIEHET LIIKKEELLE

Miten saadaan miehet liikkeelle? Tutkimuksen todistavat, että liikkumaan innostaa liikunnan mukavuus. Kun liikunta koetaan mukavaksi, siihen löytyy myös aikaa.

X