TIETOA

Eurooppalaisen selvityksen mukaan aikuisväestö istuu noin 5-6 tuntia päivässä ja viidesosa 7,5 tuntia päivässä tai jopa enemmän.

Tuki- ja liikuntaelimistön (tule) terveyttä edistävät nk. tule-viikot käynnistyvät pian.

Nainen kävelee reppu selässä

Reppuja näkee runsaasti katukuvassa. Niissä kannetaan koulukirjoja, läppäreitä, kauppaostoksia ja harrastusvälineitä. Edistääkö reppu selkäterveyttä?

Vihreän vehreitä puita sinistä taivasta vasten.

Korona-aikana luontoliikunta on lisääntynyt. Tätä on tavoiteltukin. Kaikenlaisen luontoliikunnan puolesta on puhuttu, kirjoitettu ja esitetty vetoomuksia.

Vesikannussa sitruunan viipaleita ja mintun lehtiä.

Mitä ja miten kesähelteellä kannattaa juoda?
Kokeile jo nyt tehdä itse yksinkertainen makuvesi.

Mies pitää kyynärpäätään koukussa.

Paikkaan sitomaton työ haastaa ergonomian, ja siihen onkin kiinnitettävä erityistä huomiota, työskentelet sitten kotona, kahvilassa, julkisessa kulkuneuvossa tai missä tahansa.

Nainen kävelee hiekkapolkua.

Etäpäivä n:ro 4. Aamutoimiin ei kulu aikaa niin kuin ennen. Työikäisistä työssäkäyvistä 20 - 28 % raportoi liikkuvansa ainakin 15 minuuttia työmatkallaan.

Nainen istuu sohvalla ja venyttää käsillä kohti kattoa.

Paikkaan sitomaton työ haastaa ergonomian, ja siihen onkin kiinnitettävä erityistä huomiota, työskentelet sitten kotona, kahvilassa, julkisessa kulkuneuvossa tai missä tahansa.

Kolme henkilöä ottamassa askelta eteenpäin. Jokaisella jalassa liukuesteet.

Jalkapohjan alta häviää tuntuma ja kantapää liukuu, ja yht’äkkiä maisema vilahtaa. Sitä tuntee makaavansa kylmässä ja märässä maassa.

nainen pitelee olkapäätään

Olkapään erilaiset kiputilat ovat yleisiä. FinTerveys 2017 -tutkimuksen mukaan olkapään kipua on kokenut 37 % miehistä ja 39 % naisista viimeisen kuukauden aikana.

Mieshenkilö pitelee kättä alaselällä

Alaselkäkipu on hyvin yleinen vaiva ja tyypillinen työikäisten sairauspoissaolojen syy. Väestöstä noin 80 % kokee alaselkäkipua jossain elämänsä vaiheessa. 

henkilö ottaa askeleen eteenpäin paljain jaloin

Jalkaterveydellä on suuri merkitys tuki- ja liikuntaelimistön terveydelle, ja se on osa ihmisen kokonaisterveyttä. 

henkilö istuu jakkaralla kukkamaan edessä ja siistii kukkamaata

Puutarhatyöt ovat mitä parhainta hyötyliikuntaa. Puutarhatyöt kuormittavat koko kehoa monipuolisesti. 

Piirroskuva polven nivelrikosta

Polvea ympäröivien lihasten lihasvoimaharjoittelu vähentää polven nivelrikkokipua sekä parantaa polvinivelen toimintakykyä.

Nainen kylkimakuulla sängyllä

Uni on merkittävää tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin kannalta. Uni edistää lihaksiston ja luuston kasvua ja uusiutumista, sekä päivän rasituksista palautumista.

Mies pitelee kädellä hartiaansa

Tuki- ja liikuntaelimistön vaivojen, toimintahäiriöiden ja oireiden lievittämiseen on käytettävissä melkoinen asiantuntijoiden joukko.

Jäätä asfaltilla

Talvi, pimeä vuodenaika ja mahdollinen liukkaus siirtävät huomion jälleen ulkona liikkumisen turvallisuuteen. Huoli liukastumisesta muuttaa kävelyä epävarmemmaksi.

Nainen imuroi kirjahyllyn alta toispolviseisonnassa

Siivous on hyvää arkiliikuntaa, joka vahvistaa koko kehoa. Huonossa ryhdissä työskentelyä on syytä välttää. On tärkeää muistaa työskennellä vaihtelevasti ja välttää toistuvia liikkeitä. Muista pitää myös taukoja ja jakaa urakka useammalle päivälle.

Piirroskuva vatsalihasten erkaumasta

Vatsalihasten erkauma on ollut viime aikoina pinnalla niin liikunta- ja kuntoutusalan julkaisuissa kuin naistenlehtienkin palstoilla, mutta mistä vatsalihasten erkaumassa on oikein kyse?

Mies pitelee kädellä hartiaansa

Niskakipu on hyvin yleinen vaiva. FinTerveys 2017-tutkimuksen mukaan niskakipua on kokenut edellisen kuukauden aikana 37 % suomalaisista miehistä ja 51 % saman ikäisistä naisista.

Henkilö kävelee portaita ylöspäin

Ihanaa, kun valon määrä lisääntyy ja kesä lähestyy. Nyt siis on aika kiinnittää huomio jalkateriin ja kesäkenkiin.

Jumppavälineitä; jumppapallo, tasapainolauta, pilatesrulla, kahvakuula

Kuntosalilla osa 1:ssä keskityttiin siihen, miten usein kannattaa harjoitella viikossa, ja millä tavalla. Nyt perehtytään harjoitusmenetelmiin ja vammojen ehkäisyyn.

Jumppavälineitä; käsipainot, tasapainokivet, pilatesrulla, jumppapallo

Penkkipunnerrus, jalkaprässi vai hauiskääntö? Kuntosalista on moneksi, siellä voi kohottaa kuntoa tai vahvistaa lihaksia.

Mallinnos selkänikamista

Yliliikkuvuudella eli hypermobiliteetilla tarkoitetaan sitä, että nivelen tai selkärangan nikamien liikkuvuus on poikkeuksellisen laajaa, yli normaalirajojen.

Pilatesrulla

Aikaisemmin puhuttiin lihaskalvoista ja nykyisin faskiasta, joka suomennetaan peitinkalvoksi.  Faskia on sidekudosta.  Se muodostaa koko kehoon kolmikerroksisen ja peittävän kalvon.

Lantion alueen luut

Lantiota voidaan pitää kehomme keskuksena, joka yhdistää ylä- ja alavartalossa tapahtuvan liikkeen. Lantion alue kannattelee suurinta osaa koko kehomme painosta.

Nainen konttausasennossa vastakkainen käsi ja jalka ilmassa

Syvät lihakset ovat kehon oma korsetti Ihmisillä on lihaksia pääasiallisesti kolmessa kerroksessa keskivartalossa. Nyt keskitytään syviin lihaksiin.

Nainen ohjaa miehen istuma-asentoa paremmaksi

Nykyinen istuva elämäntyyli aiheuttaa tuki- ja liikuntaelimistön vaivoja niin aikuisille kuin lapsillekin.

Mies ja poika tarkastelevat luurankomallia

Miten saadaan miehet liikkeelle? Tutkimuksen todistavat, että liikkumaan innostaa liikunnan mukavuus. Kun liikunta koetaan mukavaksi, siihen löytyy myös aikaa.