TIETOA

LUONTO LIIKUTTAA

Korona-aikana luontoliikunta on lisääntynyt. Tätä on tavoiteltukin. Kaikenlaisen luontoliikunnan puolesta on puhuttu, kirjoitettu ja esitetty vetoomuksia.

MITÄ JUOMAKSI HELTEELLÄ?

Mitä ja miten kesähelteellä kannattaa juoda? Minivideo tulossa verkkoon 5.6.2020.
Kokeile jo nyt tehdä itse yksinkertainen makuvesi.

TENNISKYYNÄRPÄÄ

Tenniskyynärpää nimitys juontaa juurensa 1882 luvulle, jolloin lääketieteessä kuvattiin olkaluun
sivunastan ärtymistilan aiheutuvan tenniksen peluusta.

TYÖMATKA PERUTTU, LIIKUNTA EI

Etäpäivä n:ro 4. Aamutoimiin ei kulu aikaa niin kuin ennen. Työikäisistä työssäkäyvistä 20 - 28 % raportoi liikkuvansa ainakin 15 minuuttia työmatkallaan.

ETÄTYÖ HAASTAA ERGONOMIAN

Paikkaan sitomaton työ haastaa ergonomian, ja siihen onkin kiinnitettävä erityistä huomiota, työskentelet sitten kotona, kahvilassa, julkisessa kulkuneuvossa tai missä tahansa.

Kolme henkilöä ottamassa askelta eteenpäin. Jokaisella jalassa liukuesteet.

JOSSITTELUA MUSTALLA JÄÄLLÄ

Jalkapohjan alta häviää tuntuma ja kantapää liukuu, ja yht’äkkiä maisema vilahtaa. Sitä tuntee makaavansa kylmässä ja märässä maassa.

nainen pitelee olkapäätään

OLKAPÄÄ ÄRTYI, MIKÄS SIIHEN TULI?

Olkapään erilaiset kiputilat ovat yleisiä. FinTerveys 2017 -tutkimuksen mukaan olkapään kipua on kokenut 37 % miehistä ja 39 % naisista viimeisen kuukauden aikana.

Mieshenkilö pitelee kättä alaselällä

ALASELKÄKIPU

Alaselkäkipu on hyvin yleinen vaiva ja tyypillinen työikäisten sairauspoissaolojen syy. Väestöstä noin 80 % kokee alaselkäkipua jossain elämänsä vaiheessa. 

henkilö ottaa askeleen eteenpäin paljain jaloin

JALKATERVEYS

Jalkaterveydellä on suuri merkitys tuki- ja liikuntaelimistön terveydelle, ja se on osa ihmisen kokonaisterveyttä. 

henkilö istuu jakkaralla kukkamaan edessä ja siistii kukkamaata

PUUTARHATÖIDEN ERGONOMIA

Puutarhatyöt ovat mitä parhainta hyötyliikuntaa. Puutarhatyöt kuormittavat koko kehoa monipuolisesti. 

Piirroskuva polven nivelrikosta

POLVEN NIVELRIKKO

Polvea ympäröivien lihasten lihasvoimaharjoittelu vähentää polven nivelrikkokipua sekä parantaa polvinivelen toimintakykyä.

Nainen kylkimakuulla sängyllä

NUKKUMISERGONOMIA

Uni on merkittävää tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin kannalta. Uni edistää lihaksiston ja luuston kasvua ja uusiutumista, sekä päivän rasituksista palautumista.

Mies pitelee kädellä hartiaansa

HYÖDYNTÄISINKÖ OSTEOPAATIN, NAPRAPAATIN VAI
OMT-FYSIOTERAPEUTIN OSAAMISTA?

Tuki- ja liikuntaelimistön vaivojen, toimintahäiriöiden ja oireiden lievittämiseen on käytettävissä melkoinen asiantuntijoiden joukko.

Jäätä asfaltilla

LIUKASTUMATTA LIIKKEELLÄ

Talvi, pimeä vuodenaika ja mahdollinen liukkaus siirtävät huomion jälleen ulkona liikkumisen turvallisuuteen. Huoli liukastumisesta muuttaa kävelyä epävarmemmaksi.

Nainen imuroi kirjahyllyn alta toispolviseisonnassa

ERGONOMIAA SIIVOUKSEEN

Siivous on hyvää arkiliikuntaa, joka vahvistaa koko kehoa. Huonossa ryhdissä työskentelyä on syytä välttää. On tärkeää muistaa työskennellä vaihtelevasti ja välttää toistuvia liikkeitä. Muista pitää myös taukoja ja jakaa urakka useammalle päivälle.

Piirroskuva vatsalihasten erkaumasta

SUORIEN VATSALIHASTEN ERKAUMA

Vatsalihasten erkauma on ollut viime aikoina pinnalla niin liikunta- ja kuntoutusalan julkaisuissa kuin naistenlehtienkin palstoilla, mutta mistä vatsalihasten erkaumassa on oikein kyse?

Mies pitelee kädellä hartiaansa

NISKAKIPU

Niskakipu on hyvin yleinen vaiva. FinTerveys 2017-tutkimuksen mukaan niskakipua on kokenut edellisen kuukauden aikana 37 % suomalaisista miehistä ja 51 % saman ikäisistä naisista.

Henkilö kävelee portaita ylöspäin

KESÄJALAT KUNTOON

Ihanaa, kun valon määrä lisääntyy ja kesä lähestyy. Nyt siis on aika kiinnittää huomio jalkateriin ja kesäkenkiin.

Jumppavälineitä; jumppapallo, tasapainolauta, pilatesrulla, kahvakuula

KUNTOSALILLA

Osa 2. Kuntosalilla osa 1:ssä keskityttiin siihen, miten usein kannattaa harjoitella viikossa, ja millä tavalla. Nyt perehtytään harjoitusmenetelmiin ja vammojen ehkäisyyn.

Jumppavälineitä; käsipainot, tasapainokivet, pilatesrulla, jumppapallo

KUNTOSALILLA

Osa 1. Penkkipunnerrus, jalkaprässi vai hauiskääntö? Kuntosalista on moneksi, siellä voi kohottaa kuntoa tai vahvistaa lihaksia.

Mallinnos selkänikamista

LÖYSYYTTÄ NIVELISSÄ JA YLILIIKKUVA SELKÄRANKA

Yliliikkuvuudella eli hypermobiliteetilla tarkoitetaan sitä, että nivelen tai selkärangan nikamien liikkuvuus on poikkeuksellisen laajaa, yli normaalirajojen.

Pilatesrulla

FASKIA ELI PEITINKALVO

Aikaisemmin puhuttiin lihaskalvoista ja nykyisin faskiasta, joka suomennetaan peitinkalvoksi.  Faskia on sidekudosta.  Se muodostaa koko kehoon kolmikerroksisen ja peittävän kalvon.

Lantion alueen luut

VAHVA LANTIONPOHJA

Lantiota voidaan pitää kehomme keskuksena, joka yhdistää ylä- ja alavartalossa tapahtuvan liikkeen. Lantion alue kannattelee suurinta osaa koko kehomme painosta.

Nainen konttausasennossa vastakkainen käsi ja jalka ilmassa

VAHVAN KESKIVARTALON SALAISUUS 

Syvät lihakset ovat kehon oma korsetti Ihmisillä on lihaksia pääasiallisesti kolmessa kerroksessa keskivartalossa. Nyt keskitytään syviin lihaksiin.

Nainen ohjaa miehen istuma-asentoa paremmaksi

PALJON PUHUTTU ISTUMINEN

Nykyinen istuva elämäntyyli aiheuttaa tuki- ja liikuntaelimistön vaivoja niin aikuisille kuin lapsillekin.

Mies ja poika tarkastelevat luurankomallia

MIEHET LIIKKEELLE

Miten saadaan miehet liikkeelle? Tutkimuksen todistavat, että liikkumaan innostaa liikunnan mukavuus. Kun liikunta koetaan mukavaksi, siihen löytyy myös aikaa.

X