TYÖMATKA PERUTTU, LIIKUNTA EI

Etäpäivä n:ro 4. Aamutoimiin ei kulu aikaa niin kuin ennen. Vaatteet päälle, hiuksille riittää harjaaminen ja kasvoille kevyt kosteutus. Tarkistus peilistä, että yleisilme on asiallinen. Aamiainen syöty. Check. Heräämisen jälkeen olen jo vartissa valmis aloittamaan työpäivän. Silti keho kertoo, että jokin tästä nyt puuttuu. Se työmatka jäi tekemättä.

Työikäisistä työssäkäyvistä 20 - 28 % raportoi liikkuvansa ainakin 15 minuuttia työmatkallaan. Finnterveys 2017 tutkimuksen mukaan miehillä työmatkaliikunta oli yleisintä 30 – 39 -vuotiaiden ja naisilla 50 – 59 -vuotiaiden keskuudessa. Miten tämä ryhmä voisi nyt huolehtia siitä, että luontaista liikuntaa olisi myös etätyöpäivien aikana.


Aamulenkki kävellen, pyöräillen tai juosten edes vartin ajan on nyt entistä tärkeämpää meille. Sillä varmistetaan, että terveyskunto pysyy yllä ja riski sairastumiselle vähenee. Liikunnan Käypä hoito suosituksen mukaan liikkuminen suojaa monelta taudilta sekä lisää psyykkistä ja fyysistä toimintakykyä.


Entäs työmatka-autoilijat. Heillä jää nyt se aika käytettäväkseen, joka kului aiemmin autossa istumiseen. Minkä tilaisuuden tämä poikkeusaika tuokaan heille. Erikoislääkäri, dosentti Hannu Kokin mielipidekirjoitus Helsingin Sanomissa 19.3.2020 vahvisti viestiä, että poikkeustilanne ei poista tarvetta huolehtia kehosta ja fyysisestä terveyskunnosta. Hyvä kunto voi jopa suojata sairastumiselta ja lisää mahdollisuuksia selvitä koronan aiheuttamasta infektiosta. Riskiryhmiin kuuluvien tulisi erityisesti huolehtia liikunnasta juuri nyt.


Hallitus on linjannut koronaviruksen (Covid-19) leviämisen ehkäisemiseksi järeitä toimia. Niiden noudattaminen on ensisijaisen tärkeää. Valitettavasti työmatkaliikunta poistui osalta ihmisiä. Liikuntaa ja ulkoilua ei kuitenkaan kielletty, eikä liikuntasuosituksia ole peruttu. Liiku ja mene sinne, missä ihmisiä on vähemmän.


Jos et nauti liikunnasta ulkona, voit tarttua imuriin. Se on yllättävän tehokasta taukoliikuntaa. Ja nyt kun olet paljon kotona, siivottavaakin riittää. Jos lapset ovat kotona etäoppimassa, tartu tilaisuuteen ja lähde etäliikuntatunnille mukaan.


Etäpäivän jälkeen kannattaa sydämen antaa sykkiä mieluisalla liikunnalla. Youtube tarjoaa runsaasti puolen tunnin mittaisia ohjattuja harjoitusohjelmia. TULE-tietokeskus tarjoaa verkkosivuillaan harjoitusohjelmia kotona tehtäväksi. Katso lisää tule.fi/ohjeita/


Terhi Pihlajaniemi | TULE-tietokeskus 2020

Artikkeli on julkaistu Turun SeutuSanomissa (itä) 2.4.2020

X